Az áttörésben visszamaradt bölcsességfog nem más, mint az a bölcsességfog, amelyik nem illeszkedik rendesen a fogívbe. A nem megfelelő helyzet miatt problémákat okozhat.
Az áttörés elmaradásának az oka, hogy állcsont és a fogazat fejlettsége különböző mértékű.

Két fokozata van a bölcsességfogak áttörési zavarainak

-       A fog áttört, kibújt, de a fogívbe nem illeszkedik
-       A fog nem tört át, az íny és a csont fedi

Miféle gond származhat abból, ha nem vagy nem megfelelően tört át a fog?

Fogszuvasodás: Amennyiben a fog helyzete nem megfelelő, akkor nehezebb a tisztítása, így könnyebben szuvasodik, sőt ronthat a körülötte lévő fogak állapotán is.

Fogágy gyulladás: Az a bölcsességfog, mely részlegesen áttört, ínygyulladáshoz is vezethet, és hosszútávon elpusztítja a fogágyat is. Az általános szájhigiéniát is felborítja, ezért az ínygyulladás visszatérő lehet.

Fogkorona körüli gyulladás

A részleges áttörés esetén jellemző betegség, amikor a bölcsességfognak csak egy része töri át a fogínyt. A fog többi része az ínyben marad, és a fog és a fogíny között kialakul a tasak, ami alatt szaporodnak a baktériumok, ami gyulladáshoz vezet. A nyálkahártya megduzzad, és a száj nehezen nyílhat emiatt, sőt, akár hőemelkedés is előfordulhat. Ezen tünetek észlelése estén azonnal orvoshoz kell fordulni, ugyanis súlyos következményekkel járhat.

Elváltozások a bölcsességfog körül

Amennyiben a fog az állcsontban marad, és nem bújik elő, akkor ciszta alakulhat ki körülötte. A panoráma röntgen képes ezt kimutatni, és ebben az esetben a fogat el kell távolítani.

Gond lehet a fogpótlásoknál

Ha olyan fogpótlást kapunk, ami eltávolítható, és ez a fogpótlás olyan mértékű, hogy a bölcsességfog helyére is kiterjed, akkor mindenképpen ellenőrizni kell, szintén panoráma röntgennel, hogy az állcsontban megtalálható-e a bölcsességfog.

Fogszabályozási kérdések

A fogszabályozás az elülső fogak korrekcióját jelenti, ebben az esetben érdemes eltávolítani a bölcsességfogakat, hogy megkönnyítsük a kezelést.

A bölcsességfogakkal kapcsolatos problémák orvoslása

Az első fontos kérdés az, hogy megtartható-e a fog?
Ahhoz, hogy az előző kérdésre kielégítő választ kapjunk, fontos egy panoráma röntgen készítése, mely a fogak helyzetéről, a többi foghoz való viszonyról, a fogazat alakjáról informál minket, valamint jó tájékoztatást kaphatunk az esetleges problémákról.

Ha úgy tűnik, hogy az áttörő fog alakul, és beilleszkedik a fogívbe, akkor az a cél, hogy a körülötte kialakult gyulladást megszüntessük. Érzéstelenítést követően ki kell tisztítani a tasakot, és fertőtlenítőszerrel átöblíteni. A gyulladás a kezelést követően elmúlik néhány nap múlva. Ezt követően a maradék nyálkahártyát, mely még fedi a fogat, el kell távolítani, hogy a fog koronája teljesen szabaddá váljon.
A bölcsességfog akkor is megtartható, ha a csontban maradt, de nem jelentkezik emiatt panasz, és kóros elváltozás sem diagnosztizálható.

Amennyiben a fogorvos úgy dönt, hogy nem tartható meg a bölcsességfog, akkor kettő lehetőség van arra vonatkozóan, hogy eltávolítsuk:

A részlegesen áttört bölcsességfog esetén, ha a korona látszik, akkor a megoldás a foghúzás.

Ha az ilyen feltételek nem adottak, akkor műtétre is sor kerülhet, amit helyi érzéstelenítéssel oldanak meg, ami csak csekély fájdalommal jár. Először egy metszést végeznek el, amivel a csontfelület szabaddá válik. A csont felszínét egy sebészi fúróval kell eltávolítani, ami után elérhetővé válik a fog, amit egy speciális fogó segítségével kimozdítanak a helyéről. A lyukat ki kell tisztítani a foghúzás után, és a nyálkahártyát pedig lezárni néhány öltéssel. Ezeket az öltéseket kb. egy hét múlva kell eltávolítani az ínyből.