Menopauza, égő érzés a szájon és a nyelven

A nyelven és a szájpadláson bekövetkező égő érzést jellemzően valami forró étel vagy ital okozza, viszont néha előfordul, hogy csak úgy, magától alakul ki az érzés, sőt az is előfordul, hogy nem múlik el.

Az égő száj „betegségre” volt idő, hogy azt gondolták, hogy kitalálták maguknak az idősebb hölgyek, viszont ma már sikerült igazolni azt, hogy nem fikcióról van szó. Ez a fajta égő érzés a megváltozott ízlelőképességre vezethető vissza. A Chicagoi Egyetemen, Dr. Miriam Grushka vezetésével évek óta foglalkoznak a témával.

Maga a szindróma főként a nyelven jelenik meg először, de előfordul, hogy a szájpadláson is, később bárhol felütheti fejét. Kialakulása hirtelen történik, és évekig is eltarthat, amíg elmúlik. Reggel erőteljesebb az érzés, ami napközben egyre kellemetlenebbé válhat. Alvás közben az érzés elmúlik, de reggel minden kezdődik elölről. Az égő érzéssel együtt előfordulhat fémes, kesernyés íz, és kellemetlen lehelet, valamint kiszárad a száj.

A vizsgálatoknál arra is hangsúlyt fektettek, hogy nem lehet-e visszavezetni esetleg pszichés tényezőkre az érzést? A vizsgálatok negatív eredménnyel zárultak, bizonyítást nyert, hogy inkább a fordítottja igaz, a tünetek vezethetnek szorongáshoz.

Nehéz a diagnózist felállítani, és csak úgy lehet, ha minden egyéb tényezőt, betegséget kizárnak. Ilyenek: gombafertőzés, cukorbetegség, vitaminhiány.

A legújabb vizsgálatok igazolták, hogy szindróma és az ízlelési probléma között szoros összefüggés van. A keserű íz a nyelv hegyén érzékelhető, ami a betegség miatt korlátozottá válik. Az elmélet szerint az ízek a fájdalmat gátolják, és mivel a nyelv hegyén a keserű íz nem érzékelhető, az íz nem gátolja a fájdalmat, és égő érzésként jelentkezik.

Főként idősebb nőknél jelentkezik a menopauza, és a B12 vitamin fokozza a tüneteket, valamint a folsav és a vashiány is ront a helyzeten.

A fentieken túl más betegségek is előidézhetik a szájban az égő érzést. Ilyen pl. a Sjörgen-szindróma, néhány pajzsmirigy betegség, és a cukorbetegség is, viszont nem ezek az igazán elterjedtek, jellemzőek.

Sajnos megesik az is, hogy a magas vérnyomásra szedett gyógyszerek idézik elő. Kezelésére több megoldás kínálkozik. Jégkása, rágó, de gyógyszeres kezelés is ismeretes, sőt az epilepszia elleni Lamictal is alkalmas lehet.