A gyulladásokat a fog eredetűre és nem fog eredetűre oszthatjuk fel.

Fog eredetű gyulladások

A gyulladás súlyosbodásával a fog eredetű gyulladás egyre inkább előrehaladottabbá válik.

Amikor a fogbél begyullad, annak az oka nem más, mint az, hogy a fogszuvasodás már előrehaladott állapotban van. Maga a fogbél gyulladását fájdalom kíséri, és okozhatja a fogbél halálát is. (a fogbél halálával a fogbélben megszűnik a fájdalom, hiszen az idegek elhalnak benne)

A gyulladás továbbterjed a gyökércsúcson át az azt körülvevő szövetekre is. A fog kopogtatásra és nyomásra igen érzékeny lehet. Ilyenkor kettőféle lehet a csontban felbukkanó gyulladás: A csontfelszín felé halad, ami csonthártyagyulladást vált ki, vagy a csontvelőben marad, ami csontvelőgyulladáshoz vezet. A csonthártyagyulladásban szenvedők ijesztő látványt nyújtanak, hiszen igen nagy duzzanattal jár. Később, amikor a tályog alakul ki, és belül genny gyülemlik fel, beolvadásnak hívjuk. A beolvadás egy pozitív folyamat, hiszen a szervezet képes volt arra, hogy a gyulladt részt elkülönítse. A beolvadást kezelni kell, alkalmas rá a meleg borogatás. Mindezek után a tályogot fel kell tárni, és ki kell tisztítani a gennytől. Ha nincs áttörés a csontfelszín felé, akkor a gyulladás a csontban marad- Sokkal bonyolultabb és nehezebb a kezelése, mint a csonthártyagyulladásnak.

A gyulladás a lágy szövetekben folytatódik. A tályogon át, vagy a nyaki szövetek közötti résekben komoly, súlyos gyulladásos folyamat indul el. A folyamatok nem feltétlenül jutnak el minden esetben a következő fázisba, hiszen ha a szakszerű kezelést időben megkezdik, akkor meg lehet állítani a folyamatot. Természetesen az, hogy egy-egy folyamat meddig jut el, sok tényezőtől függ. Ez lehet a kórokozó fajtája, a szervezet immunrendszerének védekezőképessége, és egyéb más tényezők is.

Még több fogászati eredetű gyulladás

Granuloma: Krónikus gyulladás a gyökércsúcs körül. Sok esetben elgennyesedhet, viszont előfordul, hogy tünetmentes. Jellemzően a fogmegtartó kezelésekkel igyekeznek rá megoldást találni.

Gócbetegség, fertőzés: krónikus gyulladás, mely másodlagos gyulladást eredményez, mert a méreganyagok folyamatosan mérgezik a szervezetet. Ilyen góc lehet az orrmelléküreg, a mandula, a vakbél, az epehólyag, vagy az olyan fog, melynek nem ép már a gyökércsatornája, és nem látták el megfelelő gyökértöméssel. A másodlagos betegségek az esetek többségében bőrgyógyászati vagy reumás jellegű megbetegedések.

Flegmone: súlyos gyulladás, mely abban az esetben alakul ki, amikor a szervezet képtelen elkülöníteni, tályoggá alakítani a gyulladásos részt.

Pericoronitis: Legjellemzőbben akkor alakul ki, amikor az első bölcsességfogak előtörése nem megfelelő.