A fogszuvasodás

A fogszuvasodás, mint betegség a tejfogakon és a maradó fogakon egyaránt, ha nem megfelelőek a körülmények, már a fogak kibújásakor kialakulhat.

Eleinte csak fehér foltot venni észre, ami arra utal, hogy a zománc veszített ásványi anyag tartalmából. Ekkor még vissza lehet fordítani a fogszuvasodás folyamatát. Ha ekkor nem történik beavatkozás, akkor a zománc átlyukad, üreg alakul ki, és a baktériumok már a dentint támadják, az után pedig a fogbél következik.

A szuvasodás a rágófelszín barázdái között is kialakulhat, de nem ritka a belső rágófelszínen sem, idősebb pácienseknél, akiknél visszahúzódik az íny, a fognyaki cementen figyelhető meg. A fog koronáján már egészen kisgyermek korban kialakulhat a betegség, és ha nem történik beavatkozás, akkor az egész koronát elpusztíthatja.

A szuvas fog a legtöbb esetben hidegre és melegre érzékeny, viszont az sem ritka, hogy a fogorvos fedezi fel a szűrővizsgálat során. Ha a szuvasodási folyamat eléri a fogbelet, gyulladás következhet be, akkor a fájdalomnak különféle változatai jelentkezhetnek, pl. lüktető, spontán heves, stb. Amennyiben nem történik beavatkozás, akkor  fogbél gyulladástól a pulpa elhal, és károsodás éri a gyökércsúcs körüli szöveteket, sőt kialakulhat csonthártyagyulladás is. Ebben az esetben az arc lágy részeire is átterjedő duzzanat tapasztalható. Súlyos esetben a fog eltávolítására is szükség lehet.

A fogszuvasodás végső soron a fogak elvesztését eredményezi. A fogszuvasodás gyógyítható, amennyiben a legkisebb panasz esetén is az a döntés születik, hogy fogorvoshoz kell menni. A rendszeres vizsgálat és a megfelelő szájhigiénia kiemelkedő jelentőséggel bír.