Mindenki számára az a normális, ha az étel ízét kiválóan érzi, azt jól megrágja, hiszen ki nem szeret finomakat enni? Nincs is ezzel semmi probléma, ha a fogaink épek. Egyszer az egyik, egyszer a másik oldalunk rágunk, és szinte nem is figyelünk erre, a mozdulat nem szándékos. Az önkéntelen reflexek kialakítanak egy ritmust, amit szinten tart szervezetünk.

Előfordulhat azonban olyan eset is, hogy egy-egy őrlőfog érzékenyebb a kelleténél, és harapásra akár komolyabb

fájdalmat is érzünk. Ekkor az automatizmus felborul, és tudatosan kerüljük azt a részt, amikor rágásról van szó. Az első lépés az, hogy csak az egyik oldalon kezdünk rágni, ott, ahol nem fáj. Egy ideig nem használjuk a fogat, majd idővel óvatosan „kipróbáljuk”, ráharapunk, hátha már nem fog fájni. Ha szerencsések vagyunk, akkor a fájdalom elmúlt, és tovább teszteljük magunkat, hidegre, melegre vajon érzékeny-e a fogunk, érzünk-e fájdalmat? Megnyugodhatunk vajon, vagy pedig a fogorvoshoz kell mennünk.

Ha próbálunk rágni a fájós felületen, és az továbbra is fáj, akkor két lehetőség maradt:

• Elmegyünk a fogorvoshoz, még akkor is, ha nem vettünk észre a fogunkon semmi szokatlant. Bízzuk inkább fogorvosra!
  • Nem megyünk sehova, inkább erőltetjük a rágást a „rossz” oldalon, és akarva akaratlanul továbbra sem tudunk ott rágni a fájdalomtól. A rágás sajnos megváltozik, és egyoldalúvá alakul át. A folyamat, ha folytatódik, akkor panaszokat eredményez, és a folyamat visszafordíthatatlanná alakul át.

Mik azok a következmények, amik kialakulnak akkor, ha sokáig csak az egyik oldalon rágunk?

• A rágással együtt járó tisztító hatás elmarad, így lepedék alakul ki.
  • A felhalmozódott lepedék hamarabb vezet fogszuvasodáshoz, és komolyabb mennyiségű fogkő alakulhat ki.
  • A fogkő ínygyulladást eredményez, ami a fog elvesztését is eredményezheti hosszú távon, rövid távon viszont azonnal komoly szájszag okozója lehet.
  • Az állkapocs ízületnek igen káros a féloldali rágás, hiszen a porckorong kopás így a két oldalon különbözik, ami hosszú távon komoly problémát, és fájdalmat okoz. Gyógyítása sokszor nem is lehetséges.
  • A fájdalmas fog tovább romlik, amit korábban egy egyszerű töméssel lehetett volna orvosolni, azt később már lehet, hogy el kell távolítani.

A fájdalom tehát nem véletlen, gyakorlatilag egy figyelmeztető jel, és nagyon komolyan kell venni!