Jázmin Harmath

Kismama fogászat

Tévhitek eloszlatása

Él egy sztereotípia a köztudatban, amely szerint a kismamák fogromlásáért a méhében fejlődő magzat kalcium éhsége a felelős. Az előző mondatban bizonyára mindannyian érezzük az abszurditást. A terhesség során az anyuka szervezetében fellépő fogromlást, nem a gyermek fejlődése és növekedése okozza.

Tévhit továbbá, hogy a fogakból kioldódik a kalcium. A fogakban lévő kalcium és egyéb ásványi sók nem tudnak kioldódni a fogból, hiszen ott kötött formában vannak, így nem kerülhetnek a vérkeringésbe.

Mégis mi okozhatja a kismamák fogainak romlását? A válasz kézenfekvőbb, mint gondolnánk. A női szervezet a terhesség alatt bonyolult hormonváltozáson megy keresztül. Ez a megváltozott hormonszint eltérően hat bizonyos szervekre. A száj nyálkahártyájában található ösztrogén receptorok felelősek az ilyenkor fellépő ínygyulladásért. Továbbá fontos tényező, hogy megváltoznak a táplálkozási szokások is, így sokkal alaposabb szájhigiéniára van szükségük a kismamáknak, ahhoz, hogy az egészséges szintet fent tudják tartani. A nyál minőségében és mennyiségében végbemenő változások, a fogíny fokozottabb érzékenysége, s a megváltozott étkezési szokások felelősek a fogazat romlásáért.

Érdemes többet megtudni nyálunkról

Testünk által kiválasztott egyik legfontosabb és legértékesebb folyadék a nyál, amelyből bármilyen meglepő napi 1-1.5 liter termelődik. A fogak szempontjából a nyál mennyisége és minősége a legfontosabb tényező. A szájban lévő baktériumok a fogmosást követően lerakódnak a fogfelszínen és lepedéket képeznek. Majd a táplálékkal bejutott cukrokat savakká alakítják, a nyál azonban lemossa az ételmaradékot és a savas pH-t semlegessé változtatja. Ha a nyál mennyisége kevés, az kedvez a szuvasodásnak, mert a lemosó hatás nem érvényesül. Ha a nyál minősége nem megfelelő, akkor a savas kémhatást nem tudja semlegessé alakítani, ami szintén a szuvasodásnak kedvez. Fontos továbbá a szájban található baktériumok száma és típusa, mert a különböző baktériumok eltérő mértékben felelnek a fogszuvasodásért és a fogágy-betegségért.

Nyálteszt

Ez a speciális teszt, segít megállapítani a baktériumok típusát és azt, hogy az említett pH változás milyen mértékű. A továbbiakban pedig, a teszteredmény tudatában a szakorvosok tudnak segíteni abban, hogy miként lehet megelőzni a terhesség alatti fogromlást és fogágybetegséget.

A legmodernebb nyáltesztek segítségével választ kaphatunk olyan kérdésekre, mint például: „Az utóbbi időben a rendszeres fogmosás ellenére is romlanak a fogaim, mi lehet az oka?" "Mostanában folyamatosan száraznak érzem a számat, pedig sok folyadékot iszom, mit tegyek?".

A hagyományos fogorvosi beavatkozások mellett hangsúlyt kell fektetni a fogszuvasodás megelőzésére is, amelyhez tudatában kell lennünk annak, hogy milyen a nyálösszetételünk és milyen megelőző kezelés lehet a leghatékonyabb számunkra

Szájhigiéniás kezelés

Kötelező a szájhigiéniás kezelés, hiszen a szakember precízen és alaposan távolítja el a fogakról és az íny alól a nem kívánt lerakódásokat, ezzel megóvja a fogat az idő előtti romlástól és megelőzhető az ínygyulladás is. Áldott állapotunk tehát megköveteli, hogy a megelőzésre fokozottabban oda figyeljünk, mert így nyílik lehetőségünk arra, hogy elkerüljük a nem kívánt panaszokat.

A kezeletlen fogágy-betegség koraszülést okozhat

A leggyakrabban előforduló probléma a terhesség során az ínygyulladás. Az ínyben található ösztrogén receptorok a megemelkedett hormonszintre érzékenyebben reagálnak, így sokkal hevesebb ínygyulladás jöhet létre. A kezeletlen ínygyulladás pedig a fog tartószerkezetére (gyökérhártya és a csont) átterjedve fogágy-betegséget hozhat létre. A fogágy-betegség során a fogak kimozdulnak a helyükről, elkezdenek vándorolni, kiemelkednek és dőlhetnek. Bár ez szembetűnő lehet, de a probléma felismerése mégis nehézkes, hiszen sokszor semmilyen fájdalommal nem jár. A fogak mozgathatósága és elvesztése mellet, a legfőbb problémát az jelenti, hogy a gyulladt ínyben található baktériumok gócként a véráramba bejutva a szervezet bármely területén további gyulladásokat hozhatnak létre, s a legfontosabb, hogy az ez koraszülést okoz! Az ilyenkor fennálló ínygyulladás fontos tünete a kellemetlen szájszag, az ínyduzzanat és az ínyvérzés.

Amennyiben a várandós anyukák megfogadják tanácsainkat, s rendszeresen ellátogatnak a kismama fogászati szakrendelésre, elvégeztetik a nyáltesztet, s ózonnal kezeltetik a gyanús fogaikat, meg tudják előzni fogaik romlását, s nem utolsó sorban betartván ezeket az intelmeket hozzájárulhatnak a cikk elején közölt tévhitet eloszlatásához is.

A támában bővebb információkat a követlkező weboldalon találhat:

DentalKópé - gyermekfogászat felsőfokon

© Copyright: Jázmin Harmath    Hozzáadva: 18.05.2010.

Olvasói értékelés,

Új hozzászólásHozzászólás
Első magyarországi online fogászati egyesület
Még 2000 karakter marad
Az Ön hozzászólása:

Köszönjük a részvételt!
Köszönjük!

Az Ön hozzászólását fogadtuk.
Hozzászóláshoz írja be jelszavát, ha még nincsen,kérem regisztráljon!

Hozzászóláshoz írja be jelszavát E-mail: Elfelejtette a jelszavát?
Jelszó:
Jelszó ellenőrzés

Kérem várjon...
Regisztráció

Vezetéknév:    Keresztnév:

E-mail:  [A hozzászólásokban nem jelenik meg.]

Kérem írja be jelszavát:

Jelszó megerősítése:

Sikeres regisztráció!

A regisztráció aktiválásához kérem írja be az e-mail címére elküldött levélben található megerősítő kódot: