data-ad-format="auto" data-full-width-responsive="true"> Ma már egyre inkább az is fontos a sikeres beavatkozás mellett, hogy az fájdalommentes legyen. A jövőben új fájdalomcsillapító szerek is szóba jöhetnek, mint pl. a szuperjég, herpesz vírus, és a chili is.

Az orvostudomány folyamatos fejlődésével egyre jobb és jobb eljárások, egyre modernebb kezelések jelentek meg, és a már meglévőeket igyekeznek minél tökéletesebbre csiszolni, mégpedig azzal, hogy igyekeznek a fájdalmat lecsökkenteni. Maga a fogászati beavatkozás fájdalommentessége egyáltalán nem csak a páciensnek az érdeke, hanem a fogorvosé is. Ha nincs fájdalom, akkor a szakember nyugodtabban és precízebben tud dolgozni, nem beszélve arról, ha nem fáj a kezelés, akkor könnyebben jönnek el a betegek a rendelőbe.

Ma már elképzelhető egy olyan beavatkozás is, ami nemcsak hogy nem fáj, hanem a kezelést követően sem zsibbad a szánk, arcunk, ami végső soron azt eredményezi, hogy nem félünk félévente felkeresni a fogorvost. A félelem vezet sokszor a fogszuvasodáshoz, hiszen megelőzhetnénk a fúrásokat, és a fájdalmat is, ha nem félnénk a fogorvosi széktől.

Annak érdekében, hogy a kezelések ne fájjanak, nagyon sokan dolgoznak, hogy a megfelelő fájdalomcsillapítást tudják alkalmazni. Néhány évvel ezelőtt még nem volt akkora választék belőlük, mint ma, amikor egyre nő azon készítmények száma, ami elvonja a kezelésről a figyelmet, a filmnézéstől egészen a bódulást okozó szerekig, vagy a célzott fájdalomcsillapítóig.

Nézzük meg, milyen irányt vesz majd a kutatás a fájdalom területén a közeljövőben!

Nincs is fúró igazából

Az ember érzékszerve könnyen megtéveszthető, amit az orvostudomány igyekszik kihasználni a fájdalomcsillapítás területén. Maga a fájdalom igazából a félelemmel is magyarázható, és egyfajta védekezési mechanizmusra vezethető vissza. Szervezetünk azt parancsolja, hogy ugorjunk fel, és menjünk le innen, viszont ha nem a fájdalomra figyelünk, akkor a fájdalominger a háttérbe szorulhat. Az ingerek háttérbe szorulását jól szimbolizálja, hogy ebben az esetben, ha arra gondolunk, hogy mennyire várjuk a kedvenc sorozatunk folytatását, vagy kedvenc könyvünk megjelenését, amit akkor is hajlandóak vagyunk megvásárolni, ha több órát kell sorban állni érte. A pozitív hatást kívánják az orvostudományban alkalmazni, ami tökéletesen leköti a figyelmünket, és a virtuális szemüvegen át filmeket nézünk a kezelések ideje alatt. Másik, kissé radikálisabb megoldás, ha csak a figyelmünket tereli el a fogorvos, bódult állapotot okozva. Ezzel a módszerrel megússzuk az altatást, de mégsem figyelünk a fájdalomra, mert az érzékelési küszöb alatt marad az inger. Amikor vége a bódult állapotnak, zsibbadás, és fájdalom nélkül hagyhatjuk el a helyszínt.

Hasonló a klinikai hipnózis is, ami egyre jobban terjed, hiszen gyógyszerek nélkül történik, és egyre többen nyúlnak ehhez a módszerhez.

Szuper jég, herpesz, chili

Gyors hatás, rövid ideig tartó, és az adott területre lokálisan fókuszáló. Ezek a helyi érzéstelenítésnek a legfőbb jellemzői. Az ideggyógyászaton és a gyógyszerkutatás területén közösen is azon munkálkodnak, hogy újabb és újabb megoldásokat keressenek. A legújabb kutatások már a génkutatással is kapcsolatosak, és feltérképezik az idegpályákat is.

A génkutatással lehetővé válik hamarosan, hogy nemcsak egy lokális injekcióval érzéstelenítenek, hanem természetes idegbénítókat is bevetnek. Ilyen a legközismertebb kapszaicin is, ami chili paprika egyik anyaga. A paprika erőssége a kapszaicin mennyiségétől függ. A kivolt vegyületet módosítják, és kezelés előtt a fogágyba juttatják, ami teljesen megszünteti a fájdalmat. Egyetlen hátránya ismeretes, hogy szervezetünk hozzászokik, ugyanúgy, mint az erős ételekhez, nő az ingerküszöb. A sok chilit fogyasztóknak pedig egyébként is gyengébb hatású lehet!

A hideget jól tűrő páciensek sem kapnak a jövőben helyi érzéstelenítőt paprika formájában, inkább fagyasztást alkalmaznak. Ma már létezik olyan fagyasztás, olyan molekula, ami a fogakra nézve nem káros, viszont az idegeknél érzéketlenséget okoz. A gyakorlati alkalmazása a fogszabályzóhoz hasonlítható leginkább, amit a szánkba véve az ideget összerántja, ami a vérellátást lecsökkenti, ami egyben a fájdalominger csökkenéséhez is vezet egyben. Előnye, hogy otthon is alkalmazni tudjuk, viszont hátránya, hogy pontosan kell időzíteni, hiszen a hatás igen rövid.

A legújabb eljárás még nagyon új, és még természetesen tökéletesíteni kell. A kutatók azon dolgoznak, hogy csak azokat az idegeket iktassák ki egy időre, amire szükség van, és ne mindegyiket. A folyamat gyengített vírusokkal történik, aminek következtében az idegbe a herpesz vírus juttatja el az anyagot, a vírus tehát itt a hordozó, és saját örökítő anyaga helyett a fájdalomcsillapítót terjeszti, majd a végén egyszerűen felszívódik.

Egyéb megoldások

Az orvostudomány az alternatív megoldásoktól nem zárkózik el, bár ez inkább arra vonatkozik, amikor már maga a beavatkozás megtörtént, és ekkor van szükség valamiféle fájdalomcsillapításra. Ilyen lehet pl. az akupunktúrás kezelés is, mely stimulálja az idegvégződéseket.

Egyre népszerűbb a menta és a szegfűszeg is, olajok formájában, a kezeléseket követően, igen jó a természetes fájdalomcsillapító hatásuk, még akkor is, ha csak a magjait esszük meg.

Kínában a gyógyászati megoldásokat általában kétkedve fogadja az orvostársadalom, és a chili hatékonyságáról nem sok bizonyítékot sikerült eddig összegyűjteni, de a kutatások ezt is, és más alternatív gyógymódot is igazolhatnak, így az eszközök a jövőben bővülhetnek ezen a téren is.