A lövészárok-betegség, másképpen Vincent-fertőzés, vagy fekélyes fogínygyulladás igen fájdalmas, de nem fertőző betegség, mely lázzal, levertséggel párosult. A lövészárok megbetegedés nevet az első világháború során kapta, mert a katonáknak a lövészárokban kialakult ez a fajta betegség. Elterjedése elsősorban az elégtelen szájápolásra, stresszre, alváshiányra, elégtelen táplálkozásra vezethető vissza.

A legegyszerűbb fogínygyulladás képezheti az alapját, ami pl. komolyabb megterhelés miatt alakul ki, pl. munkahelyi terhelések, vagy vizsgaidőszak folyamán. Gyakrabban előfordul dohányosok esetén.

Tünetei

A lövészárok betegség hirtelen ínyfájdalommal kezdődik el, nyugtalanság jellemzi és levertség, valamint kellemetlen szagú lesz a lehelet. A fogak végeinél az íny elhalttá válik, szürkés, kimart színe emlékeztet a korábbi egészséges szövetrétegre. Fájdalom kíséri az evést és a nyelést, gyakoriak a vérzések is. Előfordulhat hőemelkedés, és duzzanat alakulhat az alsó állkapocs alatt található nyirokcsomónál.

Kezelése

Enyhe, de alapos tisztításra van szükség. El kell távolítani a fogkövek mellett az összes elhalt szövetet is. Maga a tisztítás járhat fájdalommal, így jellemzően helyi érzéstelenítés alkalmazása indokolt. Néhány napig a kezelést követően nem szabad fogat mosni, helyette hidrogén-peroxidos oldattal kell öblögetni.

Az első két héten napi szinten szükséges a fogászati kontroll. A tisztítások addig tartanak, amíg meg nem kezdődik a gyógyulás. Amennyiben nem áll vissza az eredeti alakjára az íny, akkor sebészeti beavatkozás válik szükségessé, hiszen újra kiújulna a betegség. Ha a szájápolás nem elegendő, mert a betegség már egy súlyosabb szakaszba ért, akkor antibiotikumos kezelést alkalmaznak.