data-ad-format="auto" data-full-width-responsive="true"> Kismamák körében elterjedt hír, ha jön egy baba, az egy fog elvesztését jelenti. Ahány gyermeket hoz egy édesanya a világra, ez annyi fogat jelent. Vagy hogy érzéstelenítés nélkül lehet csak fogászati beavatkozást elvégezni kismamák körében, emellett két féle fogíny betegség, gyulladás híre is elterjedt, mindezekkel azonban szakértőnk nem ért egyet.

Tévhitek

Mindenesetre, azt kell első sorban tisztázni, hogy egyes népi babonákkal ellentétben, a várandósság és szoptatás alatt a fogak nem romlanak, nem károsodnak. Hiszen, a kálcium, ami magát a fog keményállományát képezi, nem képes arra, hogy mobilizálódjon. Vagyis az a hiedelem, hogy „egy gyerek egy fog”, nem felel meg a valóságnak.
Vannak azonban olyan körülmények, amelyek bizonyos esetekben a hajlamot erősítik, és ezzel új fogszuvasodáshoz vezetnek, mint például a nyál összetételének megváltozása, a nem megfelelő táplálkozás, és nem utolsó sorban a helytelen szájápolás.
Az, hogy nem szabad érzéstelenítőt adni kismamáknak, szintén tévhit. Mégpedig azért, mert a fogászatban használt érzéstelenítők, mint ahogy a lidocain is, olyan szerek, melyeknek nagyon kis része kerül be a véráramba, ugyanis nagy részük már lokálisan elbomlik, ezáltal nem tudnak a méhben lévő magzatra káros hatást gyakorolni.
Sokkal inkább káros a magzatra nézve, ha a fogászati beavatkozásokat érzéstelenítő beadása nélkül végeznénk el, mert a hirtelen fellépő fájdalom olyan stresszhormonok felszabadulását okozza, melyek valóban árthatnak a babának.

Terhességi ínygyulladás

Ugyan a terhesség és a fogszuvasodás nem hozható közvetlen kapcsolatba egymással, azonban minden terhesség hormonális változással jár, így ez a fogíny szöveteire van hatással.
Két csoportba sorolhatóak azok az elváltozások, melyeket terhes nőknél figyelhető meg. A kismamák fogínye kiterjedt és lokalizált elváltozást mutathat.
A lokalizált elváltozás már a szülést követően visszafejlődik. Ez egy duzzanat az ínyen, amely általában a 3. és 4. fog között alakul ki, vérzékeny, szederszerű elváltozás, kialakulása leginkább a második trimeszterre tehető.
A kiterjedt ínygyulladás, ahogy a neve is jelzi, nagyobb területen érinti a fogínyt. Ez a gyulladás a szájban mindenütt kialakul, az íny erős duzzanatával jár, amitől az megnagyobbodik és bepirosodik. Ebben az esetben a vérzékenység jóval kisebb behatást követően is már jelentkezik, akár egy fogmosás is elegendő hozzá.
Hangsúlyozni kell, hogy a szájban ott, ahol foglepedék vagy fogkő nem található, egyik gyulladás sem jelentkezik önmagától pusztán azért, mert a terhes valaki. Viszont, ha már jelen van akár fogkő, akár lepedék, akkor a kismamák esetében a hormonális változások miatt könnyebben alakulnak ki ezek a betegségek. A terhességi hormonok ugyanis olyan hatással vannak a szervezetre, melyek elősegítik a fogíny gyulladását.
A szájhigiénia éppen ezért nagyobb odafigyelést igényel a terhesség alatt, a kismamák részére ezért is fontos a megfelelő tájékoztatás. Fel kell hívni a figyelmüket arra, hogy az ilyen betegségek miatt a rendszeres fogászati szűrés és ellátás milyen jelentőséggel bír mindamellett, hogy saját fogaikra, ínyükre a kellő szájhigiénia betartásával önmaguknak is vigyázniuk kell.