A fogfájás okai a következők lehetnek: tályog, arcüreggyulladás, fogínygyulladás.

Sokszor előfordulhat az is, hogy a felső fogak fájnak rágás közben, vagy előrehajoláskor. Ekkor nagyon valószínű az arcüreggyulladás., főleg, ha ez megfázásos tünetekkel párosul. Ezt a betegséget diagnosztizálhatja a fogorvos és a szakorvos egyaránt. A megoldás a gyulladásra antibiotikum lehet, a gyulladt arcüregre a gőzölés is jó hatást gyakorolhat.

Eltört, kilazult fogak

Ha éles fájdalom tapasztalható hidegre vagy rágás következtében az a fog törésére enged következtetni. Addig, amíg a fogból nem esnek le darabok, addig fogtöméssel történik a kezelés.

A felül található első metszőfogak, igen könnyen letörhetnek. A fizikai sérülést követően, ha a levegőre nem érzékeny a fog, akkor valószínűleg csak a zománc sérült meg. Ebben az esetben csupán apró szilánkok válhattak le a fogról, agy azonnali beavatkozást nem igényel.

Amennyiben a dentin, a fog középső része sérül, akkor a levegőre és az ételre egyaránt komoly fájdalom jelentkezik, így nagyon hamar a fogorvosnál találja magát az ember. Ha a sérülés a fogbélig hatol, akkor a törésnél megjelenik egy vörös folt, és vér is. Ebben az esetben gyökérkezelésre lehet szükség, hogy a nagyobb fájdalmat el lehessen kerülni, de ezt a beavatkozást nem végzik el 12 éves kor alatt, mert a fog még fejlődésben van.

Ha a gyökér kilazul, mert sérülés érte, és a fogágy és az íny vérzik, akkor indokolt a fogorvos felkeresése. A száj első részében található sérült tejfogak nem okoznak különösebb problémát. Ha súlyosabb a sérülés, akkor el kell távolítani a tejfogat anélkül, hogy az esetleg alatta kibújó maradó fog, vagy annak helye megsérülne. Esetleg, ha a hátul található tejfogak sérülnek meg, akkor rögzítik őket, hogy később a maradó fogak ne tudjanak torlódni.

A maradó fog, ha kiesik, az gyors beavatkozást, ellátást igényel. A kihullott fogat meg kell tisztítani, és lehetőleg vissza kell tenni a fogágyba. Amennyiben ez nem lehetséges, akkor egy pohár tejbe kell tenni a fogat. Ettől függetlenül mindkét esetben azonnal a fogorvoshoz kell fordulni, hiszen ha fél órán belül sikerül visszatenni a helyére a fogat, akkor nagyon komoly hosszú távú sikerekre lehet számítani. Az ellátás során bő egy hétre a mellette lévő fogakhoz rögzítik a kiesett fogat, de emellett még szinte biztos, hogy gyökérkezelésre is szükség lehet. Ha a csont is megsérült a fog körül, akkor két hónapig is szükség lehet a sínre.

Az állcsonttörésekről

Az állkapocstöréseknél a fogak helyzete megváltozik, és komoly fájdalom kíséri. Gyakori ennek következtében a nehézkes szájnyitás, vagy az állkapocs eltolódása az egyik irányba. Legtöbb esetben az állcsonttörések az állkapcson következnek be. Ha a felső állcsont törik el, akkor kettős látás is bekövetkezhet, mert a szemizmok a közelben vannak, zsibbadás következhet be a szem körül, vagy a járomcsont ujjal tapinthatóan egyenetlen lesz.

Az olyan sérülések, mely állcsonttörést eredményeznek, nagyon könnyen nyaki gerincbántalmakhoz is vezethetnek. Emiatt gyakori a röntgenvizsgálat, hogy kizárják ezt a sérülést. Az ilyen erős fizikai hatások agyrázkódást és agyvérzést is okozhatnak. Amennyiben fennáll a valószínűsége az állkapocs törésének, akkor fontos, hogy az ne mozogjon, és a fogak rögzítésre kerüljenek. A rögzítés a fejen többször áttekert kötéssel történik, amit óvatosan kell feltekerni a fulladást elkerülve. A törés miatt kialakulhat belső vérzés, sőt légzési rendellenesség is, így haladéktalanul szakorvoshoz kell fordulni.

A szakrendelésen mind az alsó, mind a felső állkapcsot összedrótozzák. A gyógyulási idő kicsit több mint egy hónap. Ebben az időben csak szívószálás étkezésre képes a páciens. Legtöbb esetben sebészeti úton is lehet rögzíteni az állkapocstörést, a tört végeknél fémlapot és csavart alkalmazva. Az állkapcsolat pár napig kell teljesen mozdulatlanul hagyni, majd több héten át nem szabad szilárd ételt fogyasztani. Gyermekek estén nem kell rögzíteni a törött állkapcsot, kisebb mozgásokra van szükség, és pár hét alatt visszatérhet az eredeti állapot. Antibiotikum szedése csak akkor javasolt, ha többszörös törésről van szó. Az ilyen esetekben egy fogból indul a törés, és fertőző részen, a szájüregben végződik.

Különféle szövődmények a fogászati kezeléseket követően

Duzzanat: Egy szokványos elváltozás, ami a fogak eltávolítása után következik be, vagy az ínysebészet után. A duzzanat méretét lecsökkenti a jegelés, ami könnyen simul az archoz. Az első 18 órában kb. fél óránként kell a jegelést megszakítani úgy 5 perc időtartamra. Ha nem csökken a duzzanat, vagy esetleg nagyobb lesz, vagy fertőzés alakul ki, fogorvoshoz kell fordulni.

Száraz fogágy: Ebben az esetben a fogágy szabadon található, ami nagymértékben lelassítja a gyógyulást. Akkor alakulhat, ha eltávolítják a hátsó, alsó őrlőfogat. Az esetek többségében néhány nap elteltével javulnak a tünetek, de fülfájással együtt sokkal súlyosabbá is válhat a későbbiekben. Jellemzően magától is elmúlik ez az állapot. Hasznos lehet fájdalomcsillapító borogatás alkalmazása is, amit naponta kell lecserélni kb. két hétig.

A vérzés: tipikusan következik a sebészeti beavatkozásokból. Az esetek többségében a vérzést el lehet állítani a műtétet követő egy órában egy erősen rászorított gézlappal. Ijesztő lehet a szájüregi vérzés, mert a nyállal keveredve a látványa hatványozódik. Ha a gézlap rászorításával sem múlik el a vérzés, akkor másik lehetőségként egy tea filterre is rá lehet harapni. Ha a vérzés több órán keresztül sem múlik el, akkor arról be kell számolni az orvosnak. Fontos információt jelenthet a folyamatos véralvadásgátló vagy aszpirin szedése. A beavatkozás előtt fontos tehát ezekről tájékoztatást adni, konzultálni ezekről. Elképzelhető, hogy a gyógyszerek adagolását a beavatkozás előtt és annak ideje alatt meg kell változtatni.