Egy olyan kóros folyamatról van szó, mely egy szerv vagy szervrendszer megbetegedéséhez vezet, aminek az oka a szervezetnek egy teljesen másik pontján kialakult gyulladás. A góc gyakorlatilag egy idült gyulladás, és egyáltalán nem jár fájdalommal, fejlődése igen lassú, így nagyon nehéz észrevenni a különféle elváltozásokat.
A gócpontban a kórokozók elszaporodnak, és innen bekerülnek a vérbe, és ott, hol az ellenállás nem olyan erős, betegséget terjesztenek, alakítanak ki. Néhány kutatás már azt is igazolta, hogy nem is feltétlenül kell, hogy a területen maradnia  kórokozó, elegendő csupán a toxin, csak ennek kell megtelepednie.

Íme néhány a leggyakoribb gócbetegségek közül:

-       haj hullása, kopaszodás
-       bőrkiütés, ekcéma
-       ízület gyulladásai
-       reuma, esetleg szívhártya gyulladás

A leggyakrabban előforduló gócok:

-       arc- és homloküreg begyulladás
-       középfül gyulladása
-       kötőhártya gyulladás
-       fogak gyulladás
-       mandulagyulladás
-       petefészek, vakbél, epehólyag gyulladása, esetleg prosztatagyulladás

A fogakra visszavezethető gócok

-       gyökérkezelt fogak esetében ciszta alakul ki a gyökércsúcs körül
-       olyan fog, mely képtelen az előtörésre
-       fogágybetegség, melynek során a kialakult tasakok tökéletes helyet biztosítanak a kórokozóknak
-       ínygyulladás, aminek következtében a lepedékben és a fogkőben lévő baktériumok gócként jelentkeznek
-       gyulladt fogbéllel rendelkező fog
-       elhalt fog
-       szuvas fog
-       nem jól gyökérkezelt fog, a tömés nem ér a csúcsig

A fentiek közül ugyan nem mindegyik lehet góc, de ha másodlagos betegség jelentkezik, akkor annak tekinthetők. A góc mindig utólag derül ki, és mindig az után, hogy az ellátás megtörtént.

Góckezelés a fogászaton

Amennyiben fogászati gócra gyanú merül fel, akkor teljes szájüregi vizsgálatot kell végezni, mindent ellenőrizni kell, a fogak vitalitásától kezdve a szuvasodásokon át a fogínyig. Az alapos szájüregi vizsgálat után röntgenvizsgálat indokolt.

A fogászati góc terápiája

A legfontosabb a fogmegtartás elve, így minden esetben erre kell törekedni, így minden fogmegtartó kezelés szóba jöhet, így a tömés, a gyökérkezelés, a tömések cseréje a reszekció egyaránt. Azokat a fogakat, melyek nem tudtak előtörni, műtéti úton kell eltávolítani. (leggyakrabban a bölcsességfog) Ha az állcsont cisztás megbetegedéséről van szó, akkor a cisztát kell a lehető legrövidebb időn belül eltávolítani. Ezek mellett természetesen nem szabad kezelés nélkül hagyni a fogágybetegséget, és az ínygyulladást sem.

Van azonban olyan eset is, amikor a fogmegtartó kezeléseket nem lehet alkalmazni, ebben az esetben el kell távolítani sajnos a fogat.

A gócbetegség megelőzhető, mégpedig a rendszeres fogászati ellenőrzésekkel, a professzionális fogtisztítással, és megfelelő szájhigiéniával.