Szájszag, ínybetegség, penész, afta

A szájüregi megbetegedések visszavezethetőek a rossz szájhigiéniára, viszont akkor is bekövetkezhetnek, ha valaki minden fogorvosi tanácsot maradéktalanul betart.

A herpeszről

A herpesz, másképp lázhólyag, jellemzően érintkezés útján terjedő betegség, pl. csókolózás, vagy közös edényhasználat, viszont a lázhoz semmi köze sincs. Tünete: Az ajkakon folyadékkal teli hólyagok jelennek meg. A kezelése víruselleni kenőcsökkel történik, melyek enyhítik a viszkető érzést és a fájdalmat.

Az afta

A szájban található apró hólyagok megjelenése egyelőre ismeretlen az orvostudomány előtt. A fájdalmas hólyagok okai között megjelenhetnek különféle fertőzések, vitaminhiányok, de hormonváltozás a stressz és túlérzékenység is kiválthatja. A afta megjelenhet az ínyen, a száj belső részén, de a legtöbbször beavatkozás nélkül pár hét alatt magától elmúlik.

Penész a szájon

Oka egyértelműen a Candida gomba, főleg időskorban és csecseműknél diagnosztizálják. Megjelenése összefüggésben van az immunrendszer gyengeségével, gyógyszerek szedésével. Ajánlott vele ellátogatni szakorvoshoz.

Leukoplakia

Egy irritáló anyag, esetleg tárgy váltja ki, ami lehet egy tömés, vagy éles fog is. Okozhatja dohányzás, sőt erős napsütés is. Jellemzően veszélytelen, de tekinthető a rák előtti állapotnak is.

Szőrös, fekete nyelv

Teljesen fájdalommentes, de ha megnőnek a nyelven található ún. göbök, akkor a baktériumok igen könnyen rátapadhatnak. A nevét a kinézetéről kapta. Több oka is lehetséges, ilyenek: Rossz szájhigiénia, bizonyos gyógyszerek szedése, kávé, tea túlzásbavitele, kevés nyál. Elegendő lehet a nyelv tisztítása, ha súlyosabb a helyzet, gyógyszeres kezelés indokolt.

Lichen planus

Eredetileg a lichen zuzmót jelent. Elnevezését azért kapta, mert ehhez hasonlítanak a legjobban a kiütések, melyek csipkés fehér, esetleg vörös elváltozások. Nem ismeretes, mi okozza, de kezelést sem igényel, kivéve, ha komolyabb fájdalom kíséri, amikor antibiotikum javasolt. Ha krónikussá válik, valószínűbb a szájüregi rák kialakulása.

Térképfoltos nyelv

Ha a nyelvről hiányoznak az ún. göbök, akkor foltos lehet a nyelv, melyek fokozatosan változnak. Az elváltozásból komolyabb probléma nem származhat, kezelésre sincsen szükség. Ha fáj, akkor fájdalomcsillapítókat lehet szedni rá.

Rákos elváltozások a szájüregben

A szájüregi rák jellemzőbb tünetei: több héten át el nem múló seb a szájban, érzéketlenség megjelenése szájüregben, esetleg a nyakon, az arc területén. Társulhat beszéd és/vagy nyelési nehézségekkel. Okozhatja dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás, genetika. Amennyiben időben elkezdődik a kezelés, gyógyítható.

A fogínybetegségekről

Jellemzője a duzzadt, vérző fogíny, ami hosszútávon a fogak kilazulásához vezet. Okai között fel kell sorolni különféle gyógyszereket és betegségeket. A legjobb módszer a gyógyítására a megelőzés, napi többszöri fogmosás, fogselyem alkalmazása. Ha súlyossá válik a helyzet, akkor antibiotikum szedése javasolt.

Paradontális megbetegedések

A fogínygyulladásból, ha súlyosabb a helyzet, akkor fogínysorvadás alakul ki. A plakkok között a baktériumok fertőzött gócokat hoznak létre, amik akár az állcsontot is megtámadhatják. A betegség megelőzhet a megfelelő szájhigiéniával, viszont a dohányzás, rossz táplálkozás, és a stressz negatívan befolyásolja. Mindenképpen orvoshoz kell fordulni.

Fogszuvasodás, elszíneződött fogak

A fogszuvasodás megelőzhető a rendszeres fogmosással, megfelelő szájhigiéniával. Amennyiben a fogfájás néhány napnál tovább tart, mindenképpen fogorvoshoz kell fordulni, hiszen komolyabb problémát is eredményezhet pl. az arcüregben, sőt akár vérmérgezéshez is vezethet.

Elrepedt, letört fogak

Okozhatja jég, keménycukor rágása, fogak egymáshoz való csikorgatása is. A szakorvosoknak a rendelkezésére ragasztások, pótlások állnak, hogy orvosolják a hibákat.

Rossz lehelet

Elszaporodott baktériumok felelősek érte, és a nem megfelelő szájhigiénia, viszont okozhatja szájszárazság, cukorbetegség, és fogínybetegség is. A rendszeres fogápolás és a megfelelő mennyiségű víz fogyasztása segít, egyébként pedig szakorvosi beavatkozás indokolt.

Aszpirinfolt

Az aszpirin folyamatos alkalmazásával a szájüregben és a fogínyen fehér folt jelenhet meg, ami leginkább égési nyomhoz hasonlít. Az aszpirin belső használatra való, abbahagyása után pedig a fehér folt néhány hét múlva magától elmúlik.

Az amalgám-tetoválásról

Tetováláshoz hasonlítható folt jelenhet meg abban az esetben a szájon vagy a nyálkahártyán, ha az amalgámtömésből szemcsék kerülnek ki. Egyáltalán nem veszélyes, de ha növekszik a folt, akkor el kell látogatni a szakrendelésre, mert más probléma lesz az oka.

Az állkapocs ízületeinek a rendellenessége

Komoly fájdalommal jár, sérülés vagy a fogak csikorgatására vezethető vissza. Mindkét esetben azonos tünetekkel jár: nehéz nyelés, fájdalom, szédülés, fejfájás. Mindenképpen orvoshoz kell fordulni.