A fogmegtartó kezelések fontosságára nem lehet elégszer felhívni a figyelmet, így van ez a gyökérkezeléssel, melynek során azokat a fogakat is meg lehet menteni, melyeknek már nem sok esélyt adnánk. Néhány esetében a gyökérkezelésnek már a modern fogászatnak a legmodernebb változatát is alkalmazzák, a lézerrel történő gyökércsatorna sterilitást. A kezeléssel kiváló eredményt lehet elérni, és szinte teljesen fájdalommentes.

Annak érdekében, hogy ne a félelem legyen domináns, meg kell ismernünk a kezelés folyamatát. Lényeges a kezelés előtti
fájdalomcsillapítás, melyet vizsgálat előz meg, és teljesen egyénfüggő. A gyökér az állcsontban található, melynek jellemzően 1-1, néha 2 csatornája van, amiben erek húzódnak, valamint az ideg is itt található. Az itt található erek kis nyílásokon lépnek be a csatornákba, amik a fog gyökerének a végén találhatóak. A gyökérkezelést akkor kell elvégezni, amikor begyullad a gyökércsatorna.

Az esetek túlnyomó többségében akkor gyullad be, ha a szuvasodás nagyon mélyre jut, és megfertőzi a csatornát is. Előfordulhat, hogy még innen is továbbterjed a gyulladás, és eléri a gyökércsúcsot is.

Fontos lépés, hogy a baktériumokat, és a szuvas részt haladéktalanul el kell távolítani a gyulladt helyről, és azt le kell zárni. Először a csatornáknak a bemenetét kell megtalálni, jellemzően pl. a metszőfogak egy, a kisőrlők pedig egy vagy két gyökércsatornával rendelkeznek. A nagyőrlőknél lehetséges a három, sőt négy csatorna is akár. Elképzelhető, igaz ritkán, hogy a csatornák száma valami miatt eltér, tehát az előbbi számok nem törvényszerűek.

A gyökérkezelésnél, annak előmunkálatai során a fogorvosnak nagyban segítségére van a röntgengép. A gyökércsatorna tisztítását is le kell végezni, erre reszelőt, apró tűket szoktak használni, így távolítják el a kórokozókat, és kitágítják a csatornát is. A gyökércsatornát a tisztítás után kiöblítik, és fertőtlenítik, sterilizálják lézerrel, ami fájdalomcsökkentő hatású a jövőre nézve.

A gyökércsatornát az eljárás végén töméssel kell lezárni, elkerülve ezzel az újabb fertőzést. Ha szuvasodás mértéke miatt a foganyag kevés a töméshez, akkor csapos csonkot alkalmaznak.