data-ad-format="auto" data-full-width-responsive="true"> A fogászati kezelés nem fáj, halljuk a nyugtató szavait fogorvosunknak, csak valahogy mégsem hisszük el. Egy dolog fontos ilyenkor, hogy a szűnni nem akaró fájdalom a lehető leghamarabb múljon el. De hogyan is tudunk bizonyos esetekben, fogászat nélkül, saját magunkon is segíteni?

Ha a kezelt beteg felől közelítjük meg a fogászati kezelést, három féle fájdalomról beszélhetünk. Fáj előtte, közben és utána. Nincs értelme latin szakba bocsátkozni, de adott páciens az előbbi besorolással követ el nagy hibát, ugyanis ez ennél jóval bonyolultabb, mint ahogyan a fogfájás kezelése is!

Fogászat előtt

Néhány kivételtől eltekintve csak akkor megyünk fogászatra, ha végképp muszáj, és fájdalmunk van, azzal a céllal, hogy ez megszűnjön. Egészségesen soha nem gondolkodunk el azon, hogy ezt meg lehet előzni, pl. rendszeres fogászati kontroll vizsgálatokkal, így a rossz, szuvas fogak kezelése még a fájdalom előtt megkezdődhet. Nem beszélve arról, hogy mennyi kellemetlen egyéb fájdalmat is elkerülhetünk ezzel, pl. fül, nyak, arcüreg. Megeshet velünk az is, hogy pl. több hónapja tartó fejfájásunk oka a fogorvosnál derül ki.

Amennyiben már a fájdalomnál járunk, és nem az előzményénél, valamint már egyéb alternatív fájdalomcsillapítók sem segítenek, akkor két lehetőségünk maradt csupán, bár ezek a fogorvosi székbe vezetnek. Jó jöhet ilyenkor a hideg fogainknak, alkalmazhatjuk arra az esetre, amikor belülről feszíti valami álkapcsunkat, fogainkat stb. Jeget, jégakkut, ezzel nem lesz vizes az arcunk sem, enyhíti a gyulladást, érösszehúzó, és idegnyugtató hatása van. Maga a fogbetegség nem múlik el, ezért mindenképpen szükséges felkeresnünk fogorvosunkat.

Ha nincs begyulladva fogunk, bár úgy érezzük, hogy fáj, akkor haladéktalanul menjünk fogorvoshoz, mert komolyabb a baj, a hagyományos gyógymódok nem vezetnek eredményre, az okok között akár egy törött fogat is kereshetünk.

Sok páciens hisz a meleg sós vízben, amivel öblögetni kell. A fogunk melegítése viszont szigorúan tilos, különösen akkor, ha be van gyulladva. A gyulladást csak hideggel csillapíthatjuk, a meleggel csak növeljük a fájdalmat. Langyos, sós víz lehet jó megoldás, fertőtlenítő hatású, szánkra és fogainkra egyaránt.

További megoldás lehet a szegfűszeg olaja is fogunk fájdalmára, Kínában rég óta használják ilyen célokra, érdemes tehát megpróbálnunk, hátha segít fogunk fájdalmának leküzdésében. A fájdalom helyére kell közvetlenül kennünk, vagy tegyük a szánkba és úgy érintsük a fájdalmas fogainkhoz. A menta hasonlóképpen alkalmas lehet, mint a szegfűszeg, bár nincs olyan mértékű fájdalomcsillapító hatása, mint a szegfűszegnek, legalábbis természetes nincs, így csak nagyon ideiglenes megoldás lehet. Langyos kamillás borogatást is alkalmazhatunk fogaink fájdalma esetén.

Fogászaton

A fájdalom sokszor már elkerülhetetlen, ha már a fogorvosnál vagyunk, akár mennyire szeretnénk. Sokan rettegnek ettől a fogászati fájdalomtól, és altatással próbálkoznak, ami veszélyes is lehet akár, és a fogorvosok sem alkalmazzák szívesen.

A fájdalom függvénye lehet a félelem is, aminek pszichológiai hatásai vannak, ugyanis ha pl. számítunk arra, hogy a fogászati kezelés fájni fog, nem fogunk akkora fájdalmat érezni.
Beszélgessünk fogorvosunkkal arról, hogy mit fog csinálni, mennyire fog fájni stb. Csak így tudunk együtt előrébb jutni!

Fontos még azt is megjegyeznünk, hogy az érzéstelenítők mindenkire másképp hatnak, pl. ha kevésnek érezzük, haladéktalanul jelezzük ezt fogorvosunknak, ne halogassuk.

Fogászati beavatkozás után

Egy esetleges foghúzás után durva fájdalmat érezhetünk. Nem árt tehát a fogászaton tájékozódnunk arról, hogy miket alkalmazhatunk az esetleges enyhítésére. A felírt fájdalomcsillapítót fogainkra rendszeresen szedjük, se többet, se kevesebbet, túlzásba vitele akár gyomorpanaszokat is okozhat. A fájdalom később jelentkezik, a fogorvostól távol, órák múlva érezzük csak a fájdalmat. Az érzéstelenítés hatása sokáig elhúzódhat, de ha elmúlik, durva fájdalomra is fel kell készülnünk.

Elképzelhető az is, hogy olyan erős fájdalmat érzünk a fogászati beavatkozás után, hogy hányingerünk van sőt hányhatunk is. Igyekezzünk felkeresni fogorvosunkat, és lehetőleg ne hétvégén, főleg ne a nyaralása előtt. Szükség esetén kérhetünk tőle fájdalomcsillapítókat, melyeket közvetlenül a fogászati szakmának fejlesztettek ki, de ő, tekintettel arra, hogy a készítmények nagyon erősek, magától nem ajánlja. A fogászati jellegű gyógyszerekért leszaladhatunk a patikába is, vagy akár felírathatjuk háziorvosunkkal.

Ha kihúznak egy fogunkat, érdemes jéggel mind kívülről, mind pedig belülről hűteni, esetleg szegfűszeget és/vagy langyos, semmiképpen sem forró sós vizet tenni rá. Ha órák múlva is komoly fájdalmat érzünk a fogászati beavatkozás után, idegsérülés is bekövetkezhetett, orvoshoz kell mennünk, nem is kérdés. Veszélyes, és egyben a legnagyobb fájdalom a világon, és az sem biztos, hogy a fogunk fáj ilyenkor, hanem egy ideg vezeti át azt. Nem szabad halogatni ebben az esetben a szakemberek felkeresését.

Szintén kérdezzük meg azt is, hogy meddig fáj majd a fogászati kezelés után a fogunk? Előfordulhat, hogy hosszan eltartó, tompának érezhető fájdalom következik, és a végén már azt se tudjuk, hogy mitől van, így fontos szempont erre is kitérnünk a fogászaton.

Mi az, amit semmiképpen se csináljunk?

A fájdalomcsillapítót ne tegyük be a szánkba, népi tévhit, hogy így hatásosabb, a gyógyszer szétmarja ínyünket, így csak növekszik majd a fájdalom. Sok fájdalomcsillapítót se szedjünk be fogainkra, mert felesleges, nem hat jobban, higgyünk a gyógyszerészünknek. Tisztítsuk a fájdalmas fogainkat, és fontos, hogy ilyenkor kerüljük el a meleg italok fogyasztását is.

Ha fáj a fogunk, azonnal fogorvos!

Sokféle okra vezethető vissza, ha fáj a fogunk, gyógymódra is sok lehetőség ismert. Egy dologra ne számítsunk, hogy kezelés, fogászati beavatkozás nélkül elmúlik. Azonnal, vagy amint lehet, ügyeletre kell mennünk, vagy ha lehetőségünk van rá, saját fogorvosunkat fel kell keresnünk.