A lepedékről

A napi étkezés, és ivás következtében lepedék képződés indul meg a fogak felszínén, ami gyakorlatilag az ételmaradék letapadása. Az ételmaradékok mellett megjelennek a baktériumok, és együtt alkotnak szerves anyagokból felépülő réteget a fogak felszínén. A lepedék ott tapad meg könnyebben, ahol napközben az étkezéseket követően a nyál és a nyelv nem tudja megtisztítani a fogakat, pl. fognyak, barázdák, és a fogak közötti rész.

A lepedéket el lehet távolítani, amennyiben betartjuk a megfelelő szájhigiéniát.

•        Fogkefével az elérhető helyeket rendszeresen tisztítani kell.
  •        A nehezen elérhető helyeken fogselymet és interdentális fogkefét kell alkalmazni.

Amennyiben a lepedéket sikeresen eltávolítottuk, nem tud a fogkő kialakulni, mert a fogkő a lepedékből jön létre.

Ellenszere:

•        Naponta többször, megfelelő fogmosás szükséges.
  •        Kiegészítő tisztító eszközök alkalmazása.
  •        Kevesebb szénhidrát bevitele.

Elszíneződések

A színes ételek, italok, mint pl. a kávé és tea, a dohányzás létrehoznak egy ún. vékony réteget a fogak felszínén. Eleinte még el lehet távolítani ezt a réteget, ha a megfelelő száj- és fogápolási eljárásokat követjük, de később már azzal sem. Az elszíneződés még először tehát egyáltalán nem biztos, hogy fogkő, csupán esztétikai problémáról beszélünk, viszont az egészséges fog színe fehét, az ínyé pedig rózsaszín.

Ellenszere:

•        Naponta többszöri, megfelelő fogmosás.
  •        Sópolírozás és természetes fogfehérítés.

A fogkőről

A fogakon annak ellenére kialakul a lepedékből, és a nyálban található ásványi anyagokból, hogy a fogtisztítás rendszeres, és a szájhigiénia megfelelő. Ha a lepedék kialakulását sikerül elkerülni, akkor a fogkő biztosan nem fog kialakulni.
A fogkő, mivel érdes felülete van, gyulladást okoz az ínyben, ami miatt a csont, aminek feladata a fog tartása, elpusztul. Ha a folyamat folytatódik, akkor hosszabb távon a fogak meglazulása is bekövetkezik.

Ellenszere:

•        Fogkő eltávolítása ultrahang segítségével.
  •        Professzionális fogtisztítás.

A fogágy gyulladása

A fogágy gyulladása komoly fogászati megbetegedésnek számít. A fognyak körül ha letapad a fogkő, akkor az a mélyebb rétegekben tartós gyulladást okoz. Ennek következtében elpusztulhat a csont, és ha emellé még genetikai adottság is hozzájárul, akkor meglazulnak a fogak.

Ellenszere:

•        Csak a megelőzés vezet eredményre, félévente szükséges egy professzionális fogtisztítás.
  •        Ha már fogágy pusztulásról beszélünk, akkor lézeres kezelés ajánlott, és dentálhigiéniai kezelés.