Fogak, betegségei, szájüreg

A fogak és a szájüreg egészsége nagyon sok mindent elárul az egészségi állapotról. Információt nyújt a cukorbetegségről, a leukémiáról, és sok más betegségről is, valamint a vitaminhiány is észrevehető.

Ha abból indulunk ki, hogy a szem a lélek tükre, akkor száj ürege az egészségi állapotról adhat képet.

A gyulladt, sorvadt fogíny, valamint a fogszuvasodás, az ebből következő sorozatos fogvesztések, és egyéb ínybetegségek mind akár komoly betegségek jelei lehetnek, mint pl. rák, szívbetegségek, sőt felmerülhet emiatt a koraszülés kockázata is.

A szájüregi megbetegedések jellemzően a nem megfelelő szájhigiénia miatt alakulnak ki, de akkor is előfordulhatnak, ha a páciens minden fogorvosi tanácsot maradéktalanul betart. Tudományosan is alátámasztották már, ha gyulladás van a szervezetben, akkor pl fogmosás alkalmával a vérkeringésbe is bekerülhetnek a kórokozók, ami komolyabb betegségek kialakulásához vezet. Fény derült arra is, hogy szájüregi megbetegedésekből előre lehet következtetni a szívbetegségre, és a magas koleszterin szintre is.

Sok esetben a fogorvos állítja fel a diagnózis egy-egy betegséggel kapcsolatban, azért a fogorvosi képzések során komoly hangsúlyt kapnak.

Mit is vehet észre a fogorvos?

Cukorbetegség

A még fel nem ismert, vagy már korábban diagnosztizált cukorbetegség sokféle kórképet is eredményezhet. A cukorbetegeknél a fog- és/vagy ínybetegségek akár háromszor, négyszer gyakrabban fordulhatnak elő, mint az egészséges ember esetén. Amennyiben a betegséget megfelelően kezelik, akkor a szájüreg egészsége is megoldódik.

Csontritkulás

Gyakran együtt jár a fogak elvesztésével, hiszen a betegséggel együtt nagymértékben lecsökken az ásványi anyagoknak a szintje, és a csonttömeg lecsökken, elvész. A betegség ebből következően hatást gyakorol a fogakra és az állcsontra egyaránt. Nők esetében, főként serdülők esetében, valamint terhesség ideje alatt a legjellemzőbb.

Szív megbetegedése

A fogágy gyulladása, legfőképpen, ha a bölcsességfog körül alakul ki, jelezhet szívbetegséget is. A szájüregben fellelhető baktériumok viszont gyakran megtalálhatóak az érfalon lerakódott plakkokban is, melyek a szív- és érrendszeri megbetegedésekért tehetők felelőssé.

Egyéb betegségek:

-       leukémia, erősen gyulladt íny utalhat rá
-       bulimia, ami a savas kémhatás miatt kikezdi a zománcot, és ínysorvadáshoz is vezethet.
-       Néhány vesebetegség is összefügg az ínygyulladással
-       Reflux-betegég: a gyomorsav visszaáramlás következtében szintén savas kémhatást eredményez
-       Vitaminhiány tünetei a szájüregben, a vashiány miatt kisebesedik a száj, kiszáradhat a nyelv, érdessé válhat. A fogínyvérzés a c vitamin hiányára utal, a d hiánya pedig az állkapocs törékenységét, és emellett pedig fogágybetegség alapja is lehet
-       A gyógyszerek is okozhatnak különféle károsodást a szájüregben, főleg az antidepresszánsok, és a vérnyomáscsökkentők képesek erre, valamint az allergia elleni gyógyszerek.