data-ad-format="auto" data-full-width-responsive="true"> Aromaterápiával könnyíthetünk a fogászati rendelőben várakozó betegek félelmén, szorongásán, a levendula segít ebben. Az egészségügyi lélektan nemzetközi kongresszusán angol kutatók 700 résztvevő előtt tették közzé az elért eredményeket.

Fogászati kezelésre várva mindenki átélte már a jól ismert aggodalmat, amit még akkor is érez a beteg, ha biztos benne, hogy a kezelés fájdalommentes és kifogásolhatatlan lesz. Metaxia Kritsidima társaival a levendula illatának a páciensek félelemre gyakorolt hatását vizsgálta. Társaival Londonban, egy szájsebészeti központban arra kereste a választ, hogy a levendula milyen hatást fejt ki a fogorvosra várakozó betegekre.

Az egészségügy pszichológiai módszerekkel történő javítása volt a fő témája annak a konferenciának, melyet a történelmi város, Bath egyetemén tartottak 2008-ban. Az illatkezelésnek a fogászatban való alkalmazását a tudományos program egyik jelentős sikereként könyvelték el. A kutatásnak már korábban is voltak bizonyos fázisai. A narancs- és a levendulaillatú fogászati várókban a betegek sokkal kevésbé éreztek feszültséget, erről már 2005-ben tartottak előadást.

340 főre tehető azoknak a száma, akiket Metaxia Krtisidima és munkatársai vizsgálatuk alá helyeztek. A várakozó betegek felét úgy helyezték el, hogy ők ne érezzék az aromaterápia hatását, míg a többiek a fogászati kezelésre egy levendulaillatú váróban vártak. A betegek egy kérdőív segítségével adtak információt a kutatóknak arról, hogy szorongásuk milyen mértékben jelentkezett, mire a fogorvosi székbe kerültek. A kutatás egyértelműen kimutatta, hogy azok a betegek, akik a levendulaillatú váróból kerültek be a rendelőbe, jóval nyugodtabbak voltak. A kérdőívek adatai szerint az aromaterápia nélkül 10,4 pontos eredményt mutatott a szorongás szintje, míg ez levendulaillattal 7,4 pont lett. Ez a hatás csak a sorra kerülő fogászati kezelésnél hoz eredményt, a jövőben elvégzett fogászati beavatkozásokra egy korábbi aromaterápia nem lesz nyugtató hatású, vélték a kutatók.

A levendula az egyik olyan növény, melyet az aromaterápiában a legsokoldalúbban használnak. A belőle nyert illóolaj bőrre kenhető, égésre, sebekre, hólyagokra, de még hólyaggyulladásra is jótékony hatású.
Az 1920-as évek környékén René-Maurice Gattefossé francia vegyész laboratóriumi munka közben megégette a karját. Csak egy üveg levendulaolaj volt hirtelen kéznél, amivel enyhíteni tudta sérülését, majd meglepődve vette tudomásul, hogy korábbi hasonló baleseteitől eltérően az égés gyorsan meggyógyult, és a seb is szinte nyomtalanul tűnt el.
Mielőtt lefekszik, nyugodtabb éjszaka elé nézhet, ha egy levendulás fürdőt vesz előtte, így könnyebben fog elaludni is a levendula már jól ismert nyugtató hatása miatt. Ezt kiaknázva már a fogászatban is alkalmazzák ezt a lila növényt.