A legjobb megoldás minden esetben a megelőzés

A megelőzés vezet ahhoz, hogy a lehető leghosszabb ideig egészségesek maradjanak a fogaink. Ebben az esetben ugyan sokat kell tenni érte, hiszen akkor is el kell látogatnunk a fogorvoshoz, ha teljesen panaszmentesek vagyunk, és köztudottan a mai világban nem sok idő jut az ilyesmire. A cél ennek ellenére az, hogy a lehető legtöbb embert rávegyenek a rendszeres fogászati szűrésen való részvételre, hogy tünetek nélkül is ellátogasson a rendelőbe. Egyet fontos tudni: A fogszuvasodás eleinte nem jár fájdalommal, ha mégis fájdalmat érzünk, akkor komolyabb beavatkozásra lesz szükség, mint pl. a húzásra, vagy a gyökérkezelésre.

A megelőzés miért éri meg jobban? Egyszerűen azért, mert a kontrollvizsgálat, a szűrés ingyenes, és a prevenciós eljárások, szájhigiéniás beavatkozások, ózon alkalmazása is csak töredéke annak az összegnek, amit elkérhetnek egy-egy gyökérkezelésért, vagy esetleg koronáért.

A megelőzés miért egyszerűbb? A beavatkozás ebben a szakaszban még csak rövid ideig tart, az ózonkezelés, ecsetelés ezen túl még nem is jár fájdalommal.

Amikor a féléves kontrollvizsgálatra kell visszamenni, akkor célszerű azt összevonni a fogkő-eltávolítással. Egyszerre lehetséges így a fogak és az íny védelme.

Szájhigiénia, fogkő eltávolítása

A kezelés egy fogtisztítással kezdődik, a higiénikus eltávolítja a lepedéket majd a fogkövet, és ezek után szájhigiéniai tanácsokkal látja el a pácienst, mire kell odafigyelni, és hogyan tudja továbbra is tisztán tartani a fogait.

Miért szükséges ez a kezelés?

A fogakon, a tökéletes szájhigiénia ellenére is, különféle lerakódások keletkeznek, melyek közül ki kell emelni a lepedéket, mely baktériumukból, és ezekhez hozzátapadt kocsonyás anyagból áll. A nyálból kicsapódnak az oldott ásványi anyagok a lepedékben, amiből nagyon hamar kialakul a fogkő. Ezeknek a baktériumoknak, melyek a fogkő felületén, vagy a lepedékben találhatóak alapvetően két féle káros hatásuk van. Kialakulhat a fogszuvasodás, és az ínygyulladás egyaránt.

Amennyiben a fogíny egészséges, rózsaszín színű, nem véres, és tökéletesen fedi a fogközöket. Ha az íny vérzik, akkor az már ínygyulladásra utal, melyet észrevehetünk fogmosáskor, esetleg evés alatt, vagy egyéb fizikális erőhatás következtében. Eleinte teljesen fájdalmatlan, de átterjedhet könnyen az egész ínyre, fogágyra, és fogágy gyulladás alakul ki. Ez a betegség már hosszú távon a fogak meglazulásával jár, majd azok elvesztésével.

Ha a szájhigiénia tökéletes, akkor a lepedék nem, vagy csak nagyon sok idő elteltével alakul ki, viszont a már meglévő fogkövet nem lehet ilyen formában eltávolítani, ahhoz orvosi műszerre van már szükség. A fogorvosi beavatkozások alapfeltétele, hogy az íny ne legyen gyulladt, ezért minden kezelést professzionális fogtisztítással kezdenek.

Hogyan zajlik le egy szájhigiéniás kezelés?

Szakképzett szájhigiénikusok feladata, ami kb. egy órát tart. Első lépésként a lerakódástól kell a fogakat megtisztítani ultrahangos eszközzel, és ha szükséges, akkor mechanikusan is, majd polírozzák a fogakat, ha indokolt, akkor homokfúvóval segítenek az elszíneződések eltüntetésében. Második lépésben a helyes szájhigiénia eszközei, és módjai kerülnek elő. A pácienseket megtanítják a helyes száj- és fogápolásra, és egyéb kiegészítők használatára, mint pl. a fogselyemre.

Mikor kell a szájhigiéniás kezelést megismételtetni?

Akármennyire is figyelünk a megfelelő szájhigiéniára, idővel valamennyi lepedék mindig képződik, amiből kialakul a fogkő, főleg a fogközök között. A mennyisége mindig a nyál minőségétől függ, valamint attól, hogy a fogak hogyan állnak? Függ továbbá az életmódtól, és nagyban az étkezési szokásoktól is. Ezeket figyelembe véve kb. 3-6 havonta érdemes megismételtetni a kezelést, de kontrollra mindenképpen el kell látogatni.

Mit tehetünk, hogy épek maradjanak a fogaink?

Az, hogy mennyi lepedék képződik, nem tudjuk befolyásolni, csak a saját szájhigiéniánkkal járulhatunk hozzá, hogy lassabban alakuljon ki a fogkő. A fontos az, hogy a szájhigiénikusnál tanult módon, mindig nagy gondosságot fordítsunk a fogaink ápolására, ugyanis így jó esélyünk van arra, hogy ínybetegségeket, és a fogszuvasodást elkerüljük. Ez lehet a hosszú távú mosoly, és az egészséges fogak titka.

Kezelés ózonnal

Gyakran teszik fel a kérdést a fogászati rendelőkben a páciensek: „Ki kell fúrni a fogam?”  Korábban nem volt választás, csak egyféle kezelési módszer létezett, a szuvasodást csak úgy lehetett kezelni, hogy a fogállománynak egy részét fúróval eltávolították. Az új eljárás segítségével lehetőség nyílik arra, hogy fúrás nélkül kezeljék a szuvas fogakat, az eljárás az ózon gyógyító és fertőtlenítő hatására épít. A modern kor fogászata tehát egy lehetőséget teremt a fogorvosok részére, hogy az időben felismert fogszuvasodást ezzel kezelje. Ebben az esetben nincs szükség még érzéstelenítésre sem.

Ózonzuhany

A fogak felületét alaposan meg kell tisztítani, és ezek után lézeres technika segítségével meg kell határozni, hogy milyen mértékű a fogszuvasodás. Ha lehetőség van rá, akkor kb. 20 másodperces kezelést alkalmaznak a felületen ózonnal, ami majdnem az összes baktériumot elpusztítja, és nincs szükség egyáltalán a fogállomány eltávolítására. Ezt az ásványosítás követi, melynek során a fluorid mellett még sok fontos ásványi anyagot juttatnak a fogakba, méghozzá igen magas koncentrációban.

Biztonságos eljárás

Egy szilikonból készült sapka vákuum segítségével tapad rá a fogakra, ami azt teszi lehetővé, hogy csak a szükséges helyen érje ózon a fogakat, és ne kerüljön be a szervezetbe. A biztonsági résznek köszönhetően, ha a vákuumsapka nem zárna, az ózontermelés azonnal leállna. A kezelést követően az ott maradt ózon elszívásra kerül.

Mi várható a kezelést követően?

Az összes káros baktérium, mely a fogszuvasodásért felel, elpusztul, teljesen baktériummentes a fog. A fluorid oldat az ásványosítás folyamatáért felel közvetlenül a kezelést követően, innentől minden a páciensen múlik, övé a felelősség is. A páciens otthonában egy speciális készlet segítségével az ásványianyag tartalomra oda tud figyelni. Ez a készlet szájvízből, spray-ből, és egy speciális fogkrémből tevődik össze. A készlet minden kelléke magas százalékban rendelkezik ásványianyag tartalommal, mint pl. cink, kalcium, xylitol, foszfát. A kezelés után a fog ismét hozzájut olyan anyagokhoz, melyek távoztak a szuvasodás hatására. A kezelés után kb. egy hónapig a következőket kell betartani: Kétszer szükséges a napi fogmosás a magas ásványianyag tartalmú fogkrémmel, evés után fontos a szájvíz használata. A főétkezések között lehetőleg ne történjen étkezés, igyekezni kell a savtartalmú ételeket, italokat elkerülni.