A fogbélgyulladás

A pulpitisz nem más, mint a fogbél azon részének a gyulladása, mely ereket és idegeket tartalmaz. Leggyakrabban fogszuvasodás miatta alakul ki, illetve a fog sérülése miatt. A fogbél nem tud tágulni, hiszen nincsen elegendő helye, amikor begyullad. A fogbél gyulladás így megnöveli a fogon belüli nyimást. Ha a gyulladás kismértékű, akkor gyors javulással elkerülhető az, hogy maradandó károsodás menjen végbe a fogban. A súlyos gyulladás viszont a fogbelet teljesen tönkreteszi, sőt a nagyobb nyomás miatt a fogbél a gyökér részen kijöhet a fogból, és állcsontban található szöveteket is megbetegítheti.

Mik a tünetei, miről ismerhető fel a betegség?

A fogbélgyulladás komoly fogfájást okoz. A fogorvosok képesek egy olyan tesztet összeállítani, ami alapján el lehet dönteni azt,
pulpitisz
hogy mennyire károsodott a pulpa, és érdemes-e vele foglalkozni. Ilyen a hidegingerlés is. Miután az inger megszűnt, a fájdalom is elmúlik néhány másodperc múlva. Ez azt jelenti, hogy a pulpa ép. A pulpa megmenthető egyszerű fogmegtartó kezeléssel, töméssel. Amennyiben a fájdalom a hideg inger megszűnését követően nem múlik, akkor nagy a pulpa károsodása.

A modern kor eszközei között ma már megtalálható az elektromos pulpavizsgáló is, amivel ki lehet mutatni, hogy élő pupáról van-e szó, de arról nem szolgáltat információt, hogy milyen mértékben károsodott? Az elektromos impulzus érzékelése azt bizonyítja, hogy él a fogbél. Ha érintésre érzékeny a fog, akkor bizony átterjed a fertőzés akár a csontra, vagy a környező szövetekre. A röntgen megmutatja a szuvasodást  és a gyulladás miatt kialakult csontvesztéseket is a gyökér környékén.

Kezelése

Ha a gyulladás oka megszűnik, akkor a gyulladás is. Amennyiben korán felismerik a betegséget, akkor egy ideiglenes töméssel orvosolni lehet a fájdamat. Úgy hat, nyolc hónap elteltével az ideiglenes tömést véglegesre lehet cserélni, viszont néha egyből is lehet véglegest alkalmazni.

Ha kiterjedt a fogbél károsodása, akkor a folyamat már nem visszafordítható. Ekkor már csak a gyökérkezelés vagy a fog kihúzása vezethet eredményre.