data-ad-format="auto" data-full-width-responsive="true"> A szájüregi daganatokról

A szájban, szájüregben található daganatok többségét sajnos már csak későn veszik észre, amikor már kevés a valószínűsége a gyógyulásnak. A korai felfedezésnek tehát komoly jelentősége van, és sokat is lehet tenni a betegség ellen.

A daganatok 90 %-a laphámrák, mely tulajdonképpen egy daganatos elváltozása a nyálkahártya sejtjeinek, ami jellemzően kémiai és mechanikai eredetű.

Tényezők a hajlamra

A garat és a száj folyamatosan ki van téve olyan külső tényezőknek, melyek irritálhatják. Az ember a legkülönbözőbb kémiai hatással, és hőfokkal rendelkező ételeket fogyasztja élete során, melyek okozhatnak gyorsabb lefolyású, enyhének mondható gyulladásokat. A dohányzás és a nagyobb mennyiségű alkohol fogyasztása már egészen másképpen néz ki. Genetikai tényezők is közrejátszhatnak, de könnyen idült gyulladást okozhatnak, sőt rákos elváltozás is bekövetkezhet. Azon túlmenően, hogy ki, milyen káros anyagokat fogyaszt, már önmagában a rossz szájhigiéniai is komoly rizikó lehet.

Kiknek kell erre odafigyelni igazán?

Pár évtizeddel ezelőtt a szájüregben kialakult rákos megbetegedésektől főként csak az ötvenen túli férfiaknak kellett aggódniuk, azok közül is a rossz szociális helyzetben lévőknek volt igazán félnivalójuk. Ma már a negyvenes években bekövetkezhet a betegség, sőt az sem ritka, hogy a harmincasban jelentkeznek ilyen problémák. A fiatal nők között is egyre jellemzőbb a kialakulása  rákos elváltozásnak. A kockázati tényező szinte meghatározhatatlan, ha nem laphámrákról van szó, hanem egyéb eredetű megbetegedésről, pl. csont-, izom, nyirok-, vagy kötőszövet-eredetűek.

A tünetek igen szegényesek

A betegség kezdetén csupán apró fekélyek jelennek meg. Szinte tünetmentes az a seb, mely folyamatosan vérzik, és nem akar begyógyulni. Főként a következő helyeken jelenik meg:

-       a nyelv alatt és mellett, a szájfenéken
-       fogíny
-       mandula mellett

Előfordulhat, hogy a daganattal kapcsolatosan az első panasz a nyirokcsomó megduzzadása.

Lehetséges az is duzzadttá válik az állcsont és zsibbad is. Amennyiben szabálytalan alakú fehér vagy vörös foltok jelennek meg a nyálkahártyán, akkor azok könnyen az előszobáját jelenthetik egy későbbi daganatos megbetegedéseknek, ezért fontos ellátogatni szakorvoshoz.

Kiemelkedő jelentőséggel bír, ha a beszéd vagy a hang megváltozik, és esetleg zsibbadó érzés jelentkezik a szájüregben. Fontos ellátogatni egy szakrendelésre abban az esetben is, ha véres szövetek jelennek meg a fogak között, vagy a fog magától meglazul. Ajánlatos tehát szájsebészhez és fül-orr-gégészhez fordulni. Szakemberek jellemzően el tudják dönteni, hogy ez egy fogászati eredetű elváltozás, vagy rákos megbetegedésről van szó. A szakrendelésen minden esetben van lehetőség a szövetek elemzésére, ami után teljes lesz a kép, pontosan miről is van szó. A hezitálás tragikus eredménnyel járhat, nem szabad kételkedni, a fenti tünetek esetén szakorvosra kell bízni a döntést.

Ki kell emelni, hogy a daganatos megbetegedések az első fázisaikban semmilyen tünettel nem járnak.

Hogyan lehet a betegséget kezelni?

Ha a betegséget kezdeti stádiumában észreveszik, akkor 80 %-ban műtéttel orvosolható, ha a daganat nem nagyobb, mint kettő centiméter, és nincsen szó nyirokcsomó áttétről. Eredményre vezethet a műtéten kívül a sugárkezelés is. Ha daganat közelít a négy centiméteres nagysághoz, akkor a gyógyulási valószínűség már csak 60 %-os, ha nincsen szó áttétről. Ebben az esetben végleges beszédzavar jelentkezhet, és étkezési problémákat is eredményezhet. A műtéttel el kell távolítani a nyirokcsomókat is, és sugárkezeléssel kell kombinálni a műtétet. A nagyobb daganatoknál, még akkor is csak 20-30 %-os a gyógyulás valószínűsége, ha kombinált kezelést alkalmaznak.

Fontos tehát daganatos megbetegedések korai felismerése!

A problémák megelőzése!

A genetika egy adott dolog az ember életében, amit nem lehet változtatni. A szájüregi daganatok jellemzően az életvitelnek köszönhetőek, így pl. a dohányzás abbahagyása nagymértékben lecsökkenti a daganatok kialakulásának a valószínűségét.

Érdekes adat, hogy azoknál, akik pipáznak, valószínűbb az ajakrák kialakulása, mint azoknál, akik cigarettáznak. Komoly kockázat a passzív dohányzás is, mert nemcsak a meleg füst lehet rákkeltő hatású.

A túlzásba vitt alkoholfogyasztással hasonló a helyzet. A kisebb mennyiségben fogyasztott alkohol viszont egyáltalán nem káros, és ez igaz az alkoholtartalmú gyógyhatású készítményekre is.

Ügyelni kell a megfelelő szájhigiénia betartására!

-       féléves fogászati kontrollvizsgálaton kell megjelenni
-       napi kétszeri fogmosás elengedhetetlen
-       félévente el kell látogatni a fül-orr-gégészeti szakrendelésre is

A fül-orr-gégészeten a vizsgálatnak azért van jelentősége, mert tünetmentesen is kialakulhatnak daganatos elváltozások.

Fontos lehet az alábbi eljárás: Fogmosást követően meg kell vizsgálni a szájat, a nyelv és a fogíny legyen mindig az első. Az önvizsgálattal fény derülhet a tünetmentes elváltozásokra, így a gyógyulás is valószínűbb. A néhány hét elteltével sem múló panaszokkal azonnal orvoshoz kell fordulni.

Életmóddal kapcsolatos fontos tudnivalók

Több éves tapasztalat, hogy a daganatos megbetegedések abban az esetben alakulnak ki, ha valamilyen kritikus élethelyzet adódik. Ilyen lehet pl. egy közeli hozzátartozó halála, válás, anyagi problémák. Ezen kívül a tartósan fennálló stressz is kiváltó oka lehet. Tanácsos feszültségoldó technikák elsajátítása.

A táplálék-kiegészítőkről

Az immunrendszert erősítő szereknek a daganat kialakulásának a szempontjából óriási jelentősége lehet. Amikor pedig a daganat kezelésre kerül sor, különösen fontos az ásványi anyag és a vitamin pótlása.

Fontos információ

A cigarettázás hússzoros, a nagyobb mennyiségű alkohol fogyasztása pedig harmincszoros, együttesen pedig hatszázszoros rizikófaktort eredményez. Az előbb említett két szokás a szájüregi rákok kilencven százalékáért tehető felelőssé.

Mikor kell orvoshoz fordulni?

-       ha pár hét múlva sem múlik el a seb a szájban
-       ha fáj nyelni, és gyakran félrenyelés következik be
-       duzzadt, vérző fájdalom jelentkezik a szájban vagy a garatban
-       gombóc mérető idegentest tapasztalható a szájüregben